Knock it Off - Tea Collection Caravan Border Dress

3:30 PM

Buongiorno!
Oggi ho il compito importante di chiudere la serie Knock it Off ospitata da Heidi di Elegance & Elephants. Negli ultimi venti giorni altre tredici blogger hanno mostrato le loro riproduzioni fedeli di abiti in vendita nella grande distribuzione o nell'alta moda. Sono stata all'estero in ferie per quasi tutta la durata della serie (ovvero senza internet, internet-detox) e al mio ritorno sono stata letteralmente travolta dalla bellezza delle loro creazioni (tutte visibili su Elegance & Elephants). Molte hanno scelto di ricreare abiti disponibili in vendita a prezzi scandalosi, abbattendo i costi (guardate ad esempio su Sew Straight & Gather o su Näh-Connection). Spesso i designer scelti sono stati i grandi nomi della moda italiana (Dolce & Gabbana, Roberto Cavalli, Max Mara...), ed inizialmente anch'io volevo rappresentare il mio paese con un abito di alta moda...ma, ironicamente, dopo aver navigato un po' nei siti dei maggiori stilisti italiani mi sono resa conto che non c'era nemmeno un abito delle collezioni bambino che avrei comprato, ovvero, nel mio caso, riprodotto. Sono andata allora a guardare sulla mia bacheca di Pinterest (praticamente, l'oracolo del XXI secolo!) e ho trovato questo abito di Tea Collection, Caravan Border Graphic Dress, ispirato dai tetti delle case a Fes, in Marocco. Era lui, quello giusto.

Good Morning!  
Today I have an important task: I'm the last blogger of the Knock it Off series, hosted by Heidi of Elegance & Elephants. Over the past twenty days, thirteen bloggers have shown their faithful reproductions of garments on sale on large-scale or in haute-couture stores. I was abroad on holiday for almost the entire duration of the series (ie on internet-rehab) and on my return I was literally overwhelmed by their many amazing creations (you can see them all on Elegance & Elephants). Many have chosen to recreate outfits available for sale at outrageous prices (for example on Sew Straight & Gather or on Näh-Connection). The designers chosen were often the big names of Italian fashion (Dolce & Gabbana, Roberto Cavalli, Max Mara, ...), and initially I wanted to represent my country with an Italian high fashion dress too ... but, ironically, after browsing many sites of Italian high fashion, I realized that there was not even a dress from the kids collections that I would have bought, or, in my case, that I would have knocked off. So I opened my Pinterest board (the oracle of the XXI century!) and I found this dress by Tea Collection, Caravan Border Graphic Dress, inspired by the roofs of the houses in Fes, Morocco. It was him, the right one.

Tea Collection Knockoff by Dotta. dottasews.blogspot.com

E' un abito in maglina color corallo, con una stampa geometrica sulla gonna.


Fin da subito mi è sembrato un modello dalla struttura interessante ma semplice da riprodurre. La cosa che mi terrorizzava di più, ovviamente, erano le decorazioni. Non mi ero mai buttata su una cosa del genere e provarlo per la prima volta su un progetto così importante era un po' un azzardo. Ho comprato quattro colori per tessuto (bianco, e i primari), coprenti, adatti alla maglina. Poi ho ricreato al computer i disegni della grafica, ho stampato il tutto e ho ripassato il disegno su un foglio di plastica trasparente, per varie volte, in modo da avere già tutte le parti ben allineate. Poi, con pazienza da miniaturista medievale, mi sono messa a intagliare, intagliare, intagliare. Alla fine, ho ottenuto uno stencil. Non so se si fa così, mi sono buttata e basta, ho trascorso un paio di notti ad intagliare e probabilmente ho perso qualche diottria, ma è andata bene. Se conoscete qualche altro metodo, più veloce...non ditemelo!
Poi ho dipinto il tutto con il pennello, lasciando asciugare una notte dopo ogni pezzo completato. Sì, ci ho messo un'eternità.
Su Instagram ho documentato alcuni dei passi della realizzazione.

It's a knit dress in coral, with a geometric print on the skirt. I liked the simple but interesting structure of this dress from the very beginning. I was obviously terrified by the decoration. I had never painted on knits, and I was scared to try it for the first time on such an important project. I bought four fabric colors (white, and primaries), opaque, suitable for knits. Then I drew the flower pattern on my computer, I printed it and I traced the design on a sheet of transparent plastic, for several times, so to have all the parts well aligned. Then, with the patience of a medieval miniaturist, I started to cut, cut, cut. In the end, I got a nice stencil. I do not know if you do so, I just did it as I thought I should, I spent a couple of nights cutting and I probably lost some diopter, but I'm happy with the result. If you know some other faster method ... don't tell me!!
Then I painted the holes with a brush, let it dry overnight after each completed piece. Yes, it took me years.  
On Instagram I have documented some of the steps of the process.

Tea Collection Knockoff by Dotta. dottasews.blogspot.com

Sono felice, felicissima del risultato. La cosa più ironica, però, è che probabilmente ho speso di più rispetto a quanto avrei pagato per comprare l'abito già pronto. Non trovo il prezzo originale, ma ho visto che il prezzo medio di un Tea Collection è attorno ai 35 dollari, ovvero 26 euro. Io ho speso 10 euro circa per il tessuto, e 20 euro per i colori (ok, però ne ho usato una parte, e posso riutilizzarli per altri progetti)! Però la soddisfazione è impagabile.

I'm happy, very happy with the result. The most ironic thing, though, is that I've probably spent more than I would have paid to buy the finished dress. I can't find the original price, but I saw that the average price of a Tea Collection dress is around 35 dollars, or 26 euro. I have spent about 10 euro for the fabric, and 20 euro for the colors (ok, I have used a part of them, and I can reuse them for other projects)! But the satisfaction is priceless.
 
Tea Collection Knockoff by Dotta. dottasews.blogspot.com  

Questo è stato il primo cartamodello creato al 100% al computer da me. Niente carta, matita e gomma! (Grazie Pattern Workshop). Ho messo a disposizione il PDF gratuitamente qui (taglia 2 anni), insieme a delle rapide istruzioni. E' pensato per la maglina, ma secondo me, aggiungendo un'apertura sul retro, potrebbe essere adatto a dei tessuti più rigidi.

This was the first pattern created 100% by me on the computer. No more paper, pencil and eraser! (Thanks Pattern Workshop). I have made available the free PDF pattern here (size 2 years), along with some short instructions. This pattern is designed for knits, but I think that with an opening on the back it could be used for wovens.

Tea Collection Knockoff by Dotta. dottasews.blogspot.com

Ah, i piedini con l'abbronzatura-sandalo... 
Ah, little feet with sandal-tan...


Tea Collection Knockoff by Dotta. dottasews.blogspot.com

Tutti possono partecipare al sew-along e inserire le immagini della propria creazione sul gruppo Flickr del Knock it Off (andate a guardarlo, ne vale la pena!). Due vincitori saranno scelti a random, in paio ci sono due buoni regalo da $ 100 e $ 50 per acquisti su Gold Star Tools.

There will be a sew-along with two prizes awarded at random from the submissions to the Knock it Off Flickr group (go and have a look, so many amazing creations!). The prizes will be $100 and $50 gift certificates to Gold Star Tools.

http://www.eleganceandelephants.com/

You Might Also Like

20 comments

  1. What an amazing project! So many hours of work that really paid off in the end. I've already printed out the pattern for my little girl. Grazie molto!

    ReplyDelete
  2. are you kidding? that dress is wonderful! all those stenciling. And your own pattern. what an achievement! Congrats. This is amazing!

    ReplyDelete
  3. That dress is so cool! And more so because you made it with your own two hands! Btw: when I saw your dress I immediatly thought of this one: http://mysparkle.blogspot.de/2012/01/project-run-and-play-week-1.html

    Same patience, same skill :-)

    ps: I can totally relate to the "medival miniaturist" way of creating...embroidery christmas cards, anyone? ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. I agree! I still haven't tried to embroider christmas cards...it sounds like a zen exercise!
      So sorry you're anonymous!

      Delete
  4. Oh, WOW! Your stencil work is amazing! And what a job recreating the dress design. I am going to check out your pattern!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Let me know if it works, Annie! I'd love to see your dress!

      Delete
  5. It looks just like the original ~ it's amazing!

    ReplyDelete
  6. I love it! The time you spend painting the fabric is so worth it! It's stunning! Thank you for the free pattern, I'm going to test it on my girls.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you! Let me see your dress once it's finished!

      Delete
  7. Everything about this is terrific!! What a labor of love!! And, so comfortable...yet chic!

    ReplyDelete
  8. Seriously amazing, Jo! That stencilling is incredible! Thank you so much for sharing your talent with us.

    ReplyDelete
  9. This is so sweet, I love it! Thanks for taking the time to make your pattern available.

    ReplyDelete
  10. Amazing work!
    I usually dislike to mimic what large production clothing industry make but in this case you were beyond!
    The handpainting print is impressive!
    Complimenti, Dotta :)

    ReplyDelete
  11. Ciao! Volevo dirti che è un vestitino bellissimo e lo stencil è fantastico; immagino che ti sia costato un bel po' di lavoro! ... Ti ho trovata su co-hive e ho scoperto che viviamo nella stessa città. Hai delle idee davvero favolose e un bel blog da seguire. Grazie per aver condiviso così tanti cartamodelli! Buona fortuna per il concorso! Ciao Fulvia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ciao Fulvia! Grazie mille! In bocca al lupo per il tuo blog. Magari un giorno ci incontreremo... :)

      Delete

Like us on Facebook

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pinterest

Subscribe