Project Run and Play - Design your own fabric

11:59 AM

Premessa: mi piace essere una persona di parola, e visto che nell'ultimo post ho detto che avrei partecipato al nuovo tema di Project Run and Play, l'ho fatto. Ma fino all'ultimo ho pensato di non fare questo post. Vi spiego perché.
Tempo fa ho acquistato un set di colori per tessuto Javana, senza sapere bene cosa avrei potuto farci. Ovviamente, appena ho letto il tema di questa settimana di Project Run and Play ho avuto la scusa per provarli.
Sono sempre stata affascinata dalla tecnica del Block Printing, dall'allure orientale dei tessuti stampati, e dai tessuti stampati con le tecniche a timbro in generale. Ho provato a fare una cosa a cui pensavo da un po’: creare un timbro. Sapevo già in partenza che non sarei mai andata a comprarmi dell’attrezzatura adatta (gomma da intaglio, sgorbie, etc..) allora ho preso una gomma da cancellare ed un taglierino e mi sono messa a intagliare.

Remark: I like to be of my word, and as in the last post I said that I would have participated to the new Project Run and Play theme, I did it. But I've thought many times not to publish this post. Let me explain why.  
Some months ago I purchased a set of Javana fabric colors, without really knowing what I could do with them. Of course, as soon as I read the topic of this week's Project Run and Play, I had the excuse to try them out.  
I've always been fascinated by Block Printing, by the Eastern allure of printed fabrics, and stamped fabrics in general. I tried to do something that I've been wanting to do for a while: create my own stamp. I already knew from the start that I would have never bought the right equipment (rubber, carving tools, etc. ..) so I took an eraser and a cutter and started to carve.

Leave stamp by Dotta.


Il risultato è imperfetto ma carino, proprio come volevo.
Il timbro prometteva bene, secondo me. Quando mi sono messa a fare delle prove su tessuto qualcosa ha cominciato a non funzionare.

The result is imperfect but nice, just like I wanted. The stamp was promising, I think. When I started to test it on some white fabric something began to go wrong.


Fabric printing by Dotta.


Ho preso un po' di colore non diluito (le istruzioni dicevano che si poteva usare puro o diluito) e l’ho steso con un pennello su un piattino di plastica. Ho intinto poi il timbro sul piatto e l’ho premuto su una tela di cotone bianca.
Mmm..speravo di riuscire a fare delle belle foglie definite, ma il risultato è molto sbiadito, con degli accumuli di colore verso i bordi. Cosa ho sbagliato?
Per paura di peggiorare la situazione ho preferito non allungare il colore con l’acqua e continuare a lavorare nello stesso modo, testando varie pressioni. Non è cambiato molto.

I took some undiluted color (the instructions said that it could be used pure or diluted) and I brushed it on a plastic plate. Then I dipped the stamp and I pressed it on some white cotton.  
Hmm .. I wanted some defined leaves, but the result is very faded, with more color on the edges. What did I do wrong?  
I didn't want to make it worse, so I decided not to dilute the color with water and to continue to print  the same way, and test different pressures. But it didn't change a lot.

Fabric printing leaves by Dotta.

Il tessuto è pure macchiato qua e là e le foglie sono molto diverse l'una dall'altra. Non credo che avrei comprato un tessuto così!
Ho deciso comunque di portare a termine il lavoro e ho disegnato un abitino semplice con le bretelle.

The fabric is stained here and there and the leaves are very different from one another. I don't think I would have bought a fabric like this!  
I decided, however, to complete the work and I drew a simple jumper dress.

Hand printed jumper dress by Dotta.

Sul corpetto ho disegnato una piccola mela gialla. Il risultato: bah...
On the bodice I've painted a small yellow apple. The result: bah...

Hand printed jumper dress by Dotta.

E' sicuramente un grembiulino fresco, adatto all'estate. Il tessuto era forse più adatto a delle lenzuola, e si spiegazza terribilmente, quindi non è stata la scelta più adatta. Se avessi avuto il tempo di rifare tutto, avrei cambiato molte cose: probabilmente il colore era più adatto ad uno stencil, avrei usato un altro tipo di tessuto, avrei creato un modello più particolare...le cose non possono sempre andare come vogliamo, no?

It 's definitely a fresh jumper, suitable for summer. The fabric was perhaps better for a bed sheet, and wrinkles terribly. It wasn't the best choice I've ever made. If I had some more time to do it all over, I would have changed many things: I would have stenciled, and not stamped, the fabric, I would have used another kind of fabric, I would have created a more detailed dress...things can't always go as we want, right?


You Might Also Like

3 comments

  1. I love the print! And the dress is cute too!

    ReplyDelete
  2. It might not have turned out like you'd hoped, but it is still cute! I love the notch at the neckline.

    ReplyDelete
  3. It still is a great print. I did something similar but with a potato, and actually liked that I was getting too tones. I think the top of the dress is really cute too.

    ReplyDelete

Like us on Facebook

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pinterest

Subscribe