Roots - My Venice inspired dress

4:00 PM



Elegance & Elephants

Quando Heidi di Elegance and Elephants mi ha chiesto di partecipare alla sua nuova serie Roots ero davvero emozionata. Le mie radici italiane non mi sono state molto d'aiuto. In Italia non esiste un vero e proprio costume tipico, e non abbiamo nemmeno un capo di abbligliamento che si possa definire tale (a parte i vestiti da gangster che indossano gli italiani nei film americani, ovviamente!), quindi non sapevo davvero da dove iniziare. Allora ho pensato che l'unico posto al mondo dove mi sento a casa è Venezia.
I costumi di Carnevale avrebbero potuto essere un buon punto di partenza, ma non ho mai amato particolarmente questo periodo dell'anno, soprattutto a causa delle masse di visitatori da tutto il mondo che si riversano in città. Allora ho deciso di farmi ispirare dalla cosa più bella, semplice e importante che si possa trovare a Venezia: l'acqua.

Dato che non ci sono strade a Venezia, l'acqua è dappertutto, e dà alla città quell'aspetto unico. Adoro il modo in cui l'acqua riflette le luci dei palazzi al tramonto. Questa è l'immagine più vivida che ho della città, l'immagine che non dimenticherò mai.

When Heidi of Elegance and Elephants asked me to join the Roots sewing series I was really excited. I wanted to sew something amazing - but my Italian heritage couldn't help me at all. In Italy we don't have a national costume or other typical outfits (with the exception of gangster suits worn by Italians in many films, of course!) so I really didn't know where to start. Then I thought that the only place on earth where I feel at home is Venice.
The Carnival costumes could have been a good starting point, but I've never really loved that time of the year, when crowds pour in from all over the globe. So I decided to be inspired by the most beautiful, simple, and important thing you can find in Venice: water.

Since there are no roads in Venice, water is everywhere, and it gives the city that unique look. I love the way the water mirrors the lights of the buildings at dusk. That is the most vivid image I have of the city, the one I'll never forget.

Picture of a gondola near the Rialto Bridge in Venice
National Geographic

Quando penso a Venezia, penso ai colori oro e blu. Sono corsa al negozio di tessuti, ho comprato del cotone blu e giallo, e ho iniziato a cucire un abito per mia figlia, con la gonna blu e il top giallo, aggiungendo delle mezzelune nel loro punto di incontro, così da creare un effetto "onde".
Ho rifinito l'abito in modo molto semplice, perché lo volevo arricchire con dei ricami, come se avessi avuto di fronte una tela da dipingere. Con del bellissimo filo DMC Colors Variations ho riprodotto le onde e le luci sull'acqua. L'effetto finale era quello che desideravo!
Poi ho disegnato la skyline di Venezia, l'ho ricalcata sulla parte sopra e l'ho tracciata con il filo blu. Ho cercato di condensare i palazzi più riconoscibili della città: il ponte di Rialto, il campanile di San Marco, la basilica...ma ora non so più se ho davanti ancora un abito da bambina o piuttosto un esercizio di stile! Trovate che sia indossabile anche con la skyline sul top?

When I think of Venice, I think of the colors gold and blue. I went to the fabric store, bought some blue and yellow cotton, and I started sewing a dress for my daughter, with a blue skirt and a yellow, scalloped bodice.
I kept the dress simple because I wanted to enrich it with some embroidery, as if I had a canvas. With some beautiful DMC Color variations embroidery thread I reproduced the waves and the lights on the water with a running stitch. The final effect was the one I wanted, I loved it.
Then I drew the skyline of Venice with a chalk and traced it with some blue thread. I tried to summarize the most recognisable buildings of the city: the Rialto bridge, the San Marco bell tower , the Basilica..but now I don't know if it is still a little girl's dress or just an excercise in style! Do you think it's still wearable, even with the skyline on it? 

Venice Dress by Dotta Sews



Venice Dress by Dotta Sews

Dietro, con tre bottoni ricoperti:
Back with some fabric covered buttons:

Venice Dress by Dotta Sews - Back

Mia figlia non ha voluto indossarlo per fare qualche foto...la cosa non mi ha stupito, visto che è nel bel mezzo dei "terribili due anni"! La sua nuova parola preferita è NO! 

My daughter didn't want to wear it for some pictures...I wasn't surprised, she's going through her "terrible two's"! Her new favorite word is NO!


Non dimenticate di postare le foto delle vostre creazioni qui...ci sono premi incredibili in palio!
Don't forget to add a picture of your creation here...many incredible prizes are up for grabs!





You Might Also Like

21 comments

  1. Dotta, quel' abito è incredibile! Mi piace tanto! Il blue e giallo sone belli e i ricami sono davero particolare! Molto, molto bello. Penso che sia assolutamente indossabile. Mostra il tuo amore per Venezia!
    Infatto: Mi manca Venezia adesso dopo il tuo post. C'è davero una cittá bellissima. Be, quest'anno andiamo a Svezia per le vacanze ma probabilmente il prossimo anno ritorniamo a Venezia...

    ReplyDelete
  2. Oh this dress is just simply lovely! Very well done!

    ReplyDelete
  3. It looks beautiful AND wearable! Excellent!

    ReplyDelete
  4. So so beautiful love it!
    Facebook page :MjiaMae Design Studio

    ReplyDelete
  5. Stunning work! Love the embroidery and the colors were very well chosen :)

    ReplyDelete
  6. Absolutely beautiful! I love the city on the bodice.
    Amy

    ReplyDelete
  7. So beautiful! The embroidery adds such nice and meaningful touch to the dress.

    ReplyDelete
  8. I love everything about this, Jo! Such a creative way to capture the city of Venice. Thank you so much for participating in the Roots series!

    ReplyDelete
  9. Che bello! Fantastica l'idea del ricamo!

    ReplyDelete
  10. Bravo! Such a special and unique Venice dress!

    ReplyDelete
  11. What a gorgeous and creative dress! My husband and I were actually married in Venice so it holds an extra special place in my heart. I absolutely adore your representation of such a beautiful city!

    ReplyDelete
  12. Thank you for all your lovely comments! I am flattered and honored to have been featured at Elegance&Elephants! Thank you Heidi!

    ReplyDelete
  13. Beautiful embroidery details on the dress! Gorgeous :)

    ReplyDelete
  14. Bellissimo questo abitino veneziano!
    Mi da voglia d'estate, di mare e di gelato sulla piazza San Marco!

    ReplyDelete
  15. ho visto che anche tu hai fatto un link a project run and play auditions. in bocca al lupo!

    ReplyDelete

Like us on Facebook

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pinterest

Subscribe